3D Printer Kabuk Kalinligi ve Doldurma Yogunlugu Ipuclari

katmank_doldurmay

3D Printerda calismalara basladikca karsilastigim sorunlardan birisi Kabuk Kalinligi ile Doldurma Yogunlugunun oraninin tutturamamak oldu. Eger ürettiginiz parcanin ici bos ve alt/üst katmanda yazilar vs olmayacaksa bu oranin düzgün ayarlanmamasi pek bir sorun teskil etmiyor ama parcanin icinin dolu olmasi ve de alt/üst katmanlarda yazi olmasi; parcanizin hic istemediginiz sekilde üretilmesine sebep olabilir.

Kabuk Kalinligi: Üretilen parcanin duvarlarinin ne kadar kalinlikta olacagini belirledigimiz ayardir. Burada dikkat edilmesi gereken ilk sey, bu oran Nozzle ucu kalinliginin katlari olacak sekilde ayarlanmalidir.

Doldurma Yogunlugu: Bu ayarla da üretilen parcanin icinin ne kadar dolu olacagini belirliyoruz. Yani %100 doluluk belirledigimiz parcanin icinin tamami kapatilir, %0 olarak belirledigimizde ise ic kismi tamamen bos birakir. Eger esneme payi az olan saglam bir parca istiyorsaniz doluluk orani %100 de calismak gerek. Eger esneme payinin pek önemli olmadigi cok fazla bir baskiya maruz kalmayacak bir parca yapacaksaniz da orani %20 yapsaniz yeterlidir. Eger hicbir baskiya maruz kalmayacak, sadece süs icin birsey yapiyorsaniz o zaman %0 yaparak filamentten tasarruf saglayabilirsiniz. Ayrica okuduklarimdan edindigim bilgilere göre pürüzsüz yüzeylii parcalar icin de doldurma yogunlugunu %0 kullanmak gerekiyormus.

Bu anlattiklarimi fotograflarla anlatmak gerekirse;

Ilk fotograf görünen kismin 5mm kalinlikta oldugu, Kabuk Kalinligi 1.2mm ve Doldurma Yogunlugu %20 olarak ayarlanmis bir parcadan. %20 dolulukta parcanin ic kismina sadece caprazlama cizgiler atilir. Bu sekilde dikey olarak üretilen parcalarda, eger parcanin cok asiri saglam olmasi istenmiyorsa %20 doluluk yeterlidir.

 

Ikinci fotograf görünen kismin 5mm kalinlikta oldugu, Kabuk Kalinligi 2mm ve Doldurma Yogunlugu %20 olarak ayarlanmis bir parcadan. Görüldügü üzere kabuk kalinligi arttikca ic kisim daraliyor ve ic doluluk icin atilan cizgilerse iyice ovallesiyor. Bu sekilde bastiginiz parcalar bir öncekine göre daha saglam olacaktir fakat basim süresi de bir o kadar uzayacaktir.

 

Ücüncü fotograf ise üzerinde yazilar olan bir anahtarlik basimindan. 6cm genisliginde olan bu parcada Kabuk kalinligi 4.0mm ve Doldurma yogunlugu %100 olarak ayarlandi. Aslinda görünen yüzeyde doluluk oraninin bir önemi yok, üst yüzey zaten normalde %100 dolulukta olmasi gerekiyor. Resmi tam net cekememisim ama parcanin cevresindeki boslukla yine de belli oluyor. Bu bosluklarin olmasinin sebebi benim kabuk kalinligini cok fazla vermemden dolayi 2 kabugun nerdeyse birbirine degmesi ve bu cok hafif bosluk olan noktalari aletin farkedememesi. Bu yüzden alet kabuk bölümünü doldururken oralardan gectigini düsünüyor ve bir daha gecme ihtiyaci hissetmiyor.

 

Dördüncü fotograf ise ayni tasarimin Kabuk kalinligi 1.2mm olarak basilan sürümünden. Görüldügü üzere yukardaki baskidan görülen parcanin cevresindeki bosluklar tamamen kaybolmus. Cünkü kabuk kalinligi daha düsük oldugundan parca cevresinin birbiriyle cakismasi söz konusu degil. Yanliz yukardaki resimde de olan ve bu resimde halen var olan yazinin oldugu bölgelerde hala bosluklar mevcut. Cünkü harflerin cevresine atilan kabuklar carpismaya devam etmis.

 

Yazdiklarimi toparlayacak olursam;

Eger dikey olarak uzayan parcalar üretiyorsaniz %20 doluluk yeterlidir. Ben bastigim parcalara elimle bayaa bir baski uyguladim ama hic birsekilde kirilma söz konusu olmadi. Eger yatay olarak uzayan veya dikey olarak uzamasina ragmen saglamligi önemli olan parca basacaksaniz %100 dolulukta basmak en temizi olur.

Eger üzerinde kabuklarin cakismasi söz konusu olacak yazilar vs olan parcalar üretiyorsaniz; kabuk kalinligini mümkün oldugunca düsük tutun. Burda önemli olan bu oranin, tasarladiginiz parcadaki kabuklar arasindaki uzakliklarin en kücük degerinden daha kücük olmasidir. Benim tavsiyem üzerinde yazi vs gibi kabuklarin carpisma sorunu olmayan parcalarda 1.2mm verilmesi. Ama eger üzerinde yazi vs varsa 0.8mm bu icin iyi bir deger. 0.4mm de verilebilir ama nozzle ucu kalinligi da 0.4mm oldugundan o zaman yazici tek tur atacak ve herhangi bir sorunda parcanin ölcüsü kacar. O yüzden tavsiyem 0.8mm kabuk kalinligi. Ayrica su an yazici 0.8mm kabuk kalinligi %20 dolulukta bir kalemlik basiyor ve simdiye kadar gördügüme göre cok temiz ve hizli bir basim olacak. Hizli derken bu sekilde bile 8 saat sürüyor 🙂

Bir Cevap Yazın